Herkkyyskaudet

Maria Montessori huomasi, että tietyt asiat ja toiminnot kiinnostavat lapsia tiettyinä aikoina. Hän kutsui näitä lapsen kehitystä ohjaavia kausia herkkyyskausiksi. Varhaislapsuudessa vaikuttavista herkkyyskausista Maria Montessori mainitsi mm. seuraavat herkkyyskaudet:

  • Kielellisen kehityksen herkkyyskausi, jona aikana lapsi omaksuu oman äidinkielensä.
  • Liikkeen koordinaation herkkyyskausi, jolloin lapsi mielellään suorittaa toimintoja, jotka vaativat ponnistelua ja tarkkuutta liikkeissä.
  • Järjestyksen herkkyyskausi, jolloin järjestys ympäristössä ja päivärutiineissa on tärkeä.
  • Aistien kehittämisen herkkyyskausi; aika, jona lapsi jäsentää aistihavaintojaan ja tutustuu ympäristöönsä aistiensa välityksellä.
  • Sosiaalisen käyttäytymisen herkkyyskausi, jolloin lapsi on kiinnostunut kodin, päiväkodin ja oman yhteisönsä tavoista.

Aikuinen ei pysty suoraan vaikuttamaan herkkyyskausiin, mutta voi auttaa lasta järjestämällä lapselle ympäristön, jossa lapsi voi tehdä tehtäviä ja oppia asioita, joista hän on kiinnostunut.